South African Airways - bilety lotnicze

Rok utworzenia 1934
Centrum lotnicze Johannesburg - OR Tambo International
Siedziba Johannesburg - OR Tambo International
Program frequent-flyer Voyager
Alianse Star Alliance
Flota Airbus A319, Airbus A320-200, Airbus A321-200, Airbus A330-200, Airbus A340-200, Airbus A340-300, Airbus A340-600, Boeing 737-800
Typ linii linie regularne
South African Airways
Linie lotnicze South African Airways
Południowoafrykańskie linie lotnicze South African Airways (SAA) to narodowy przewoźnik RPA, obsługujący największą liczbę rejsów krajowych i międzynarodowych w RPA. Jego prekursorem były linie Union Airways, które w lutym 1934 roku przejęte zostały przez rząd RPA i przemianowane na South African Airways. Od tego roku pieczę nad tym sztandarowym przewoźnikiem RPA sprawował zarząd spółek kolejowych i portowych (The South African Railways and Harbour). Siedziba firmy mieści się w Johannesburgu, natomiast główne bazy lotniskowe to OR Tambo Intl Airport w Johannesburgu oraz port lotniczy w Kapsztadzie Cape Town International Airport.

Początki działalności South African to głównie rejsy lokalne pomiędzy takimi miastami jak Durban, Cape Town i Germiston, do których dołączył później Johannesburg, Pietersburg oraz zagraniczne porty lotnicze takie jak Lusaka i Livingstone w Zambii. Loty te obsługiwano maszynami typu Junkers produkowanymi przez niemiecką wytwórnię o tej samej nazwie. Samoloty te mieściły zaledwie 14 pasażerów i 4 członków załogi. Z czasem jednak, South African nabywał większe maszyny i przewoził coraz więcej osób.

Wybuch II Wojny Światowej przyniósł podział South African. Część firmy wraz z całą flotą została przydzielona Departamentowi Obrony, a pozostała część rządowi kraju. W maju 1940 roku wszystkie loty komercyjne zostały zawieszone a SAA zostały przeznaczone do celów militarnych. Jeszcze tego samego roku w grudniu wznowiono rejsy komercyjne ale przewóz pasażerów przywrócono dopiero 1 grudnia 1944 roku. W 1945 roku South African tworzyły wraz z 43 innymi liniami Międzynorodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA). Lata 50-te i 60-te to czas kiedy SAA otwierały kolejne kierunki i nabywały nowe maszyny. W 1953 roku odbył się pierwszy lot na trasie Londyn-Johannesburg a w 1961 roku wprowadzono dzienne loty do Londynu i Paryża przez Brazaville i Rzym. W marcu 1967 roku miał miejsce pierwszy rejs SAA do Australii, natomiast inauguracja bezpośrednich lotów do Ameryki Północnej i Południowej miała miejsce w 1969 na trasie Johannesburg- Rio de Janeiro i Johannesburg-Nowy Jork.


Do końca lat 50-tych flota SAA składała się głównie z maszyn typu Junkers, Lockheed Lodestar oraz Douglas DC-4. Boeingi zasiliły flotę na początku lat 60-tych a pierwszy Airbus w barwach SAA pojawił się w Kapsztadzie w 1976 roku. Obecnie South African posiada 17 Boeingów 737-800 oraz 32 Airbusy: A340-600, A340-200, A340-300E, A319-100. Srednia wieku samolotów w SAA szacowana jest na 5 lat.

South African obsługuje połączenia w 19 krajach Afryki i w 2 krajach Azji. Ponadto, lata też do Ameryki Północnej (Waszyngton i Nowy Jork), do Ameryki Południowej (Sao Paulo, a wkrótce na nowo do Buenos Aires) oraz do Perth w Australii. Z Europejskich kierunków należy wymienić 3 porty lotnicze: Londyn, Frankfurt i Monachium. Linie te oferują połączenia do wielu innych miejsc na świecie dzięki partnerskim umowowm code-share podpisanym z przewoźnikami ze Star Alliance.

South African prowadzi politykę przyjazną pasażerom z różnych stron świata witając podróżnych w ich ojczystych językach. Zasada ta obowiązuje od 1994 roku zarówno na trasach krajowych jak i międzynarodowych. W 1997 roku South African odsłonił nową szatę samolotów odzwierciedlającą barwy flagi Republiki Południowej Afryki – są to kolory czarny, czerwony, niebieski, złoty i zielony umiejscowione na ogonie każdej maszyny.