Adria Airways - bilety lotnicze
Rok utworzenia | 1961 |
Centrum lotnicze | Ljubljana |
Siedziba | Ljubljana |
Program frequent-flyer | Miles & More |
Alianse | Star Alliance |
Flota | Airbus A320, Airbus A319, Canadair Regional Jet CRJ900, Canadair Regional Jet CRJ200 |
Typ linii | Regularne |
Adria Airways
Linie lotnicze Adria Airways to narodowy przewoźnik Słowenii z 47-letnią tradycją przewozów zarówno charterowych jak i regularnych na terenie Europy i na Bliskim Wschodzie. Siedziba firmy znajduje się w Ljubljanie - stolicy Słowenii a głównym portem lotniczym jest Ljubljana Jože Pučnik Airport. Początki linii Adria Airways sięgają końca lat 60-tych, kiedy to powstał ich prekursor Adria Aviopromet obsługujący wówczas wyłącznie loty charterowe na takich kierunkach jak Dubrownik, Split, Pula i Tivat maszynami typu DC 6 i DC 9. Uruchomienie rejsów regularnych miało miejsce na początku lat 80-tych na terenie Jugosławii a potem całej Europy. Jeszcze w tej samej dekadzie Adria stała się członkiem IATA.
Rok 1991 to dla Adria Airways ważny okres, gdyż to właśnie wtedy oficjalnie staje się narodowym przewoźnikiem Słowenii - kraju, który ogłosił swoją niepodległość. Wydarzenie to pociągnęło za sobą jednak chwilowe problemy gdyż Adria Airways nie mogła obsługiwać żadnych rejsów przez 3 miesiące aż do unormowania sytuacji politycznej państwa. Ponowne uruchomienie działalności nastąpiło w 1992 roku, lecz już na mniejszą skalę - zmniejszono liczbę połączeń charterowych na rzecz rejsowych w związku z ograniczonym dostępem do nadmorskich portów jak też zrestrukturyzowano całą organizację firmy. Od tamtej pory aż 70 procent przychodów Adria Airways stanowić będą przeloty rejsowe.
W 1995 roku Adria Airways podpisała umowę code-share z Lufthansą dzięki czemu zwiększyła ilość oferowanych połączeń europejskich. Wraz ze zmniejszającą się liczbą rejsów charterowych Adria pozbywała się kolejnych maszyn przeznaczonych właśnie do tych połączeń i zastępowała je większymi samolotami obsługujacymi międzynarodowe destynacje. Wkrótce partnerami Adria Airways zostali tacy przewoźnicy jak na przykład: Aeroflot, Ukraine International Airlines oraz Montenegro Airlines. W 2004 roku przewoźnik ten dołączył do grona regionalnych członków Star Alliance co przyniosło dalsze możliwości rozwoju tych linii lotniczych w Europie.
Obecnie Adria Airways oferuje połączenia do 26 portów lotniczych w 23 krajach europejskich: Albania (Tirana), Austria (Wiedeń), Belgia (Bruksela), Bośnia i Herzegowina (Sarajewo), Dania (Kopenhaga), Francja (Paryż), Niemcy (Frankfurt, Monachium), Grecja (Ateny), Irlandia (Dublin), Kosowo (Prisztina), Macedonia (Ohrid, Skopje), Czarnogóra (Podgorica), Holandia (Amsterdam), Polska (Warszawa), Rumunia (Bukareszt), Rosja (Moskwa), Hiszpania (Barcelona, od marca 2009 Madryt), Szwecja (Sztokholm), Szwajcaria (Zurych), Turcja (Istambuł), Ukraina (Kijów), Wielka Brytania (Londyn, Manchester).
Na flotę Adria Airways składają się 3 Airbusy A320 mieszczące 162 pasażerów każdy, 2 odrzutowce Canadair Regional Jet CRJ900 mieszczące 86 miejsc oraz 5 samolotów typu Canadair Regional Jet CRJ 200 z 48 lub 50 miejscami na pokładzie. Oprócz tego Adria wynajmuje 3 maszyny typu Canadair Regional Jet CRJ 200, Canadair Regional Jet CRJ 100 oraz Boeinga 737-500 mogącego przewieźć 112 pasażerów.
Rok 1991 to dla Adria Airways ważny okres, gdyż to właśnie wtedy oficjalnie staje się narodowym przewoźnikiem Słowenii - kraju, który ogłosił swoją niepodległość. Wydarzenie to pociągnęło za sobą jednak chwilowe problemy gdyż Adria Airways nie mogła obsługiwać żadnych rejsów przez 3 miesiące aż do unormowania sytuacji politycznej państwa. Ponowne uruchomienie działalności nastąpiło w 1992 roku, lecz już na mniejszą skalę - zmniejszono liczbę połączeń charterowych na rzecz rejsowych w związku z ograniczonym dostępem do nadmorskich portów jak też zrestrukturyzowano całą organizację firmy. Od tamtej pory aż 70 procent przychodów Adria Airways stanowić będą przeloty rejsowe.
W 1995 roku Adria Airways podpisała umowę code-share z Lufthansą dzięki czemu zwiększyła ilość oferowanych połączeń europejskich. Wraz ze zmniejszającą się liczbą rejsów charterowych Adria pozbywała się kolejnych maszyn przeznaczonych właśnie do tych połączeń i zastępowała je większymi samolotami obsługujacymi międzynarodowe destynacje. Wkrótce partnerami Adria Airways zostali tacy przewoźnicy jak na przykład: Aeroflot, Ukraine International Airlines oraz Montenegro Airlines. W 2004 roku przewoźnik ten dołączył do grona regionalnych członków Star Alliance co przyniosło dalsze możliwości rozwoju tych linii lotniczych w Europie.
Obecnie Adria Airways oferuje połączenia do 26 portów lotniczych w 23 krajach europejskich: Albania (Tirana), Austria (Wiedeń), Belgia (Bruksela), Bośnia i Herzegowina (Sarajewo), Dania (Kopenhaga), Francja (Paryż), Niemcy (Frankfurt, Monachium), Grecja (Ateny), Irlandia (Dublin), Kosowo (Prisztina), Macedonia (Ohrid, Skopje), Czarnogóra (Podgorica), Holandia (Amsterdam), Polska (Warszawa), Rumunia (Bukareszt), Rosja (Moskwa), Hiszpania (Barcelona, od marca 2009 Madryt), Szwecja (Sztokholm), Szwajcaria (Zurych), Turcja (Istambuł), Ukraina (Kijów), Wielka Brytania (Londyn, Manchester).
Na flotę Adria Airways składają się 3 Airbusy A320 mieszczące 162 pasażerów każdy, 2 odrzutowce Canadair Regional Jet CRJ900 mieszczące 86 miejsc oraz 5 samolotów typu Canadair Regional Jet CRJ 200 z 48 lub 50 miejscami na pokładzie. Oprócz tego Adria wynajmuje 3 maszyny typu Canadair Regional Jet CRJ 200, Canadair Regional Jet CRJ 100 oraz Boeinga 737-500 mogącego przewieźć 112 pasażerów.