LOT - bilety lotnicze
LOT - promocje
WARSZAWA
z: SZCZECIN
z: SZCZECIN
20 zł
już od
już od
RYGA
z: WARSZAWA
z: WARSZAWA
219 zł
już od
już od
SZCZECIN
z: WARSZAWA
z: WARSZAWA
114 zł
już od
już od
KRAKÓW
z: WARSZAWA
z: WARSZAWA
126 zł
już od
już od
SOFIA
z: WARSZAWA
z: WARSZAWA
343 zł
już od
już od
GDAŃSK
z: WARSZAWA
z: WARSZAWA
109 zł
już od
już od
KATOWICE
z: WARSZAWA
z: WARSZAWA
89 zł
już od
już od
WROCŁAW
z: WARSZAWA
z: WARSZAWA
108 zł
już od
już od
WARSZAWA
z: KATOWICE
z: KATOWICE
88 zł
już od
już od
WARSZAWA
z: KRAKÓW
z: KRAKÓW
122 zł
już od
już od
DUBROWNIK
z: WARSZAWA
z: WARSZAWA
253 zł
już od
już od
AMSTERDAM
z: KRAKÓW
z: KRAKÓW
427 zł
już od
już od
LONDYN
z: RZESZÓW
z: RZESZÓW
314 zł
już od
już od
WARSZAWA
z: WROCŁAW
z: WROCŁAW
108 zł
już od
już od
PRAGA
z: WARSZAWA
z: WARSZAWA
264 zł
już od
już od
RZESZÓW
z: WARSZAWA
z: WARSZAWA
124 zł
już od
już od
POGDORICA
z: WARSZAWA
z: WARSZAWA
282 zł
już od
już od
WARSZAWA
z: GDAŃSK
z: GDAŃSK
109 zł
już od
już od
Rok utworzenia | 1929 |
Centrum lotnicze | Lotnisko Chopina Warszawa |
Główne miasta | Port lotniczy Kraków-Balice, Port lotniczy Katowice-Pyrzowice, Port lotniczy Poznań-Ławica, Port lotniczy Gdańsk-Rębiechowo, Port lotniczy Wrocław-Strachowice |
Siedziba | Warszawa, Polska |
Program frequent-flyer | Miles & More |
Alianse | Star Alliance |
Flota | Embraer E-175, Embraer E-170, Embraer ERJ 145, Boeing 787-8, Boeing 767-300ER, Boeing 737-500, Boeing 737-400, ATR 72-202, ATR 42-500 |
Firmowy slogan | You're under good wings (Jesteś pod dobrymi skrzydłami) |
Typ linii | linie regularne |
LOT
Polskie Linie Lotnicze LOT S.A., występujące pod rynkową nazwą LOT Polish Airlines, to flagowy przewoźnik Polski. Linie są dziś jednymi z najstarszych na świecie, ponieważ swoją działalność rozpoczęły już w 1929 roku. Aktualna szata graficzna z dużym, niebieskim napisem LOT na kadłubie i niebieskim ogonem - usterzeniem pionowym, została wprowadzona w 1977 roku, a kolisty, stylizowany żuraw jest obecny niemal od początku istnienia linii.
Flota początkowo składała się z maszyn typu Junkers F.13 i Fokker F.VII, które latały na pierwszych międzynarodowych trasach najpierw do Wiednia, a po przyjęciu do organizacji IATA w 1930, także do Bukaresztu, Berlina, Aten, Bejrutu, Helsinek, czy Rzymu. Do przerwy spowodowanej II Wojną Światową linie obsłużyły 218000 pasażerów. Po siedmiu latach przerwy, LOT wznowił działalność otrzymując w 1947 roku nową flotę, w skład której wchodziły maszyny typu Lisunov Li-2 oraz Douglas C-47. W tym samym roku ruszyły loty krajowe i międzynarodowe do Berlina, Paryża, Sztokholmu i Pragi. Kolejne lata to zasilanie parku o maszyny Ilyushin różnego typu. Koniec stalinizmu pozwolił na zakup kilku samolotów produkcji zachodniej, jednak niebawem ponownie królowały maszyny sowieckie.
Jesienią 1981 roku transport powietrzny przeżywał załamanie a niektóre zachodnie linie zawiesiły połączenia z Warszawą. 13 grudnia, gdy w Polsce ogłoszono Stan Wojenny, LOT odwołał wszystkie połączenia. Loty czarterowe do Nowego Jorku i Chicago przywrócono w 1984 roku, po jakimś czasie wróciły też loty regularne. Po upadku komunizmu w 1989 roku flota została zasilona maszynami z zachodu, takimi jak Boeing 767-200, Boeing 767-300, ATR 72, Boeing 737-500, Boeing 737-400. Od połowy lat 80-tych do wczesnych 90-tych transatlantyckie loty czarterowe dotarły także do Edmonton, Montrealu, Newark, Toronto, Detroit i Los Angeles.
W grudniu 1992 roku linie rozpoczęły działalność jako spółka akcyjna. Był to krok zbliżający LOT do częściowej prywatyzacji, która nastąpiła pod koniec 1999 roku, dzieląc udziały między Skarb Państwa - 67,97%, Regionalny Fundusz Gospodarczy S.A. - 25,1%, pracownicy - 6,93 %. W toku dalszego rozwoju przewoźnik utworzył w 2004 roku Centralwings - podległy low-cost. W roku 2011 LOT postawił na całkowitą prywatyzację.
W październiku 2003 roku przewoźnik dołączył do grona Star Alliance i podpisał porozumienie codesharing z Singapore Airlines - partnerem w ramach aliansu. Latem 2010 LOT wprowadził nowe usługi do Yerevanu, Armenii, Beirutu i Libanu oraz wznowił loty do Tallina, Estonii, Kaliningradu, Rosji, Goteborgu, Szwecji i Bratysławy, czy Słowacji przy użyciu nowiutkiej maszyny Embraer. W październiku tego samego roku wznowiono trasy azjatyckie, z długo oczekiwanym połączeniem Warszawa - Hanoi. Ponadto zainaugurowano nowe destynacje, takie jak Tbilisi, Georgia i Damaszek w Syrii oraz Kair w Egipcie. Dzięki takiej ekspansji LOT zaoferował większy wybór tras na Bliski Wschód. Zakłada się, że loty do Hanoi odniosą większy sukces, niż te do Pekinu - tylko chwilowo obsługiwane. Pewne jest to, że polski narodowy przewoźnik rozpoczął walkę o trasy dalekiego zasięgu. Głównym założeniem zarządu przed rokiem 2011, było odnowienie 30% floty.
Najpopularniejsze trasy międzykontynentalne linii LOT to połączenia z lotniskami Chicago, Newark i Nowy Jork, obsługiwane maszyną Ilyushin Il-62M. Powodzenie tych połączeń wzrasta w okresie letnim, kiedy wielu polskich emigrantów wraca do rodzimej ziemi na wakacje.
Flota początkowo składała się z maszyn typu Junkers F.13 i Fokker F.VII, które latały na pierwszych międzynarodowych trasach najpierw do Wiednia, a po przyjęciu do organizacji IATA w 1930, także do Bukaresztu, Berlina, Aten, Bejrutu, Helsinek, czy Rzymu. Do przerwy spowodowanej II Wojną Światową linie obsłużyły 218000 pasażerów. Po siedmiu latach przerwy, LOT wznowił działalność otrzymując w 1947 roku nową flotę, w skład której wchodziły maszyny typu Lisunov Li-2 oraz Douglas C-47. W tym samym roku ruszyły loty krajowe i międzynarodowe do Berlina, Paryża, Sztokholmu i Pragi. Kolejne lata to zasilanie parku o maszyny Ilyushin różnego typu. Koniec stalinizmu pozwolił na zakup kilku samolotów produkcji zachodniej, jednak niebawem ponownie królowały maszyny sowieckie.
Jesienią 1981 roku transport powietrzny przeżywał załamanie a niektóre zachodnie linie zawiesiły połączenia z Warszawą. 13 grudnia, gdy w Polsce ogłoszono Stan Wojenny, LOT odwołał wszystkie połączenia. Loty czarterowe do Nowego Jorku i Chicago przywrócono w 1984 roku, po jakimś czasie wróciły też loty regularne. Po upadku komunizmu w 1989 roku flota została zasilona maszynami z zachodu, takimi jak Boeing 767-200, Boeing 767-300, ATR 72, Boeing 737-500, Boeing 737-400. Od połowy lat 80-tych do wczesnych 90-tych transatlantyckie loty czarterowe dotarły także do Edmonton, Montrealu, Newark, Toronto, Detroit i Los Angeles.
W grudniu 1992 roku linie rozpoczęły działalność jako spółka akcyjna. Był to krok zbliżający LOT do częściowej prywatyzacji, która nastąpiła pod koniec 1999 roku, dzieląc udziały między Skarb Państwa - 67,97%, Regionalny Fundusz Gospodarczy S.A. - 25,1%, pracownicy - 6,93 %. W toku dalszego rozwoju przewoźnik utworzył w 2004 roku Centralwings - podległy low-cost. W roku 2011 LOT postawił na całkowitą prywatyzację.
W październiku 2003 roku przewoźnik dołączył do grona Star Alliance i podpisał porozumienie codesharing z Singapore Airlines - partnerem w ramach aliansu. Latem 2010 LOT wprowadził nowe usługi do Yerevanu, Armenii, Beirutu i Libanu oraz wznowił loty do Tallina, Estonii, Kaliningradu, Rosji, Goteborgu, Szwecji i Bratysławy, czy Słowacji przy użyciu nowiutkiej maszyny Embraer. W październiku tego samego roku wznowiono trasy azjatyckie, z długo oczekiwanym połączeniem Warszawa - Hanoi. Ponadto zainaugurowano nowe destynacje, takie jak Tbilisi, Georgia i Damaszek w Syrii oraz Kair w Egipcie. Dzięki takiej ekspansji LOT zaoferował większy wybór tras na Bliski Wschód. Zakłada się, że loty do Hanoi odniosą większy sukces, niż te do Pekinu - tylko chwilowo obsługiwane. Pewne jest to, że polski narodowy przewoźnik rozpoczął walkę o trasy dalekiego zasięgu. Głównym założeniem zarządu przed rokiem 2011, było odnowienie 30% floty.
Najpopularniejsze trasy międzykontynentalne linii LOT to połączenia z lotniskami Chicago, Newark i Nowy Jork, obsługiwane maszyną Ilyushin Il-62M. Powodzenie tych połączeń wzrasta w okresie letnim, kiedy wielu polskich emigrantów wraca do rodzimej ziemi na wakacje.