Air Vanuatu - bilety lotnicze
Rok utworzenia | 1981 |
Centrum lotnicze | Bauerfield International Airport |
Siedziba | Air Vanuatu House, Port Vila, Vanuatu |
Program frequent-flyer | Qantas Frequent Flyer |
Flota | ATR 72-500, Boeing 737-800, Britten-Norman BN2A Islander, de Havilland Canada DHC-6 Twin Otter, Harbin Y-12 |
Typ linii | linie regularne |
Air Vanuatu
Air Vanuatu to linie lotnicze z siedzibą główną w Air Vanuatu House w Port Vila, stolicy Vanuatu. Jest to narodowy, flagowy przewoźnik Republiki Vanuatu leżącej w Oceanii. Operuje lotami do Australii, Nowej Zelandii oraz miejsc na Południowym Pacyfiku. Główną bazą lotniczą linii jest Bauerfield International Airport w Port Vila.
Linie lotnicze powstały w 1981 roku, po tym jak Vanuatu odzyskało niepodległość od Wielkiej Brytanii i Francji. Niezbędne było wsparcie ze strony Ansett Airlines więc zawarto pięcioletnie porozumienie, na mocy którego Ansett udostępniał flotę oraz wprawny personel. Poza tym Ansett przejmował 40% udziałów nowej linii a pozostała część znajdowała się w gestii rządu Vanuatu. Pierwszy lot Air Vanuatu, odbyty z wykorzystaniem maszyny McDonnell Douglas DC-9-31 należącej i obsługiwanej przez Ansett, wystartował z Sydney do Port Vila 5 września 1981 roku. W marcu 1986 porozumienie z Ansett dobiegło końca i linie zostały uziemione. W następnym roku linie przywrócono, jako własność rządu Vanuatu. Podpisano umowę komercyjną z Australian Airlines i odnowiono cotygodniową ofertę na trasie Sydney - Port Vila z wykorzystaniem Boeinga 727-200 wyczarterowanego od Australian Airlines. W późniejszych latach linie czarterowały kolejne maszyny od australijskiego partnera, także po tym jak został on przejęty przez Qantas w 1993 roku.
Air Vanuatu są nadal mocno związane z Qantas - korzystają z ich programu Qantas Frequent Flyer, mają porozumienia codesharing dla lotów z Australii, a także wysyłają do nich swoich pilotów na szkolenia. W marcu 1999 przewoźnik korzystał z maszyny linii Vanair, które również należały do rządu i oferowały cotygodniowe loty do Nouméa. W kwietniu 2001 Air Vanuatu w wyniku fuzji połączyły się z Vanair, jednak twór ten przetrwał jedynie pięć miesięcy. Pod koniec 2003 roku linie konkurowały na krajowych trasach a we wrześniu 2004 ponownie się połączyły.
W styczniu 2008 Air Vanuatu zamieniły maszynę Boeing 737-300 na nową Boeing 737-800. Flotę rozbudowano także w następnym roku dodając trzy samoloty Harbin Y-12 oraz nowy ATR 72-500.
Republika Vanuatu to państwo położone na 83 wyspach, z których 65 jest zamieszkanych. Wyspy tworzące ten kraj podzielone są na 6 prowincji - Malampa, Penama, Sanma, Shefa, Tafea, Torba. W ich obrębie linie oferują 28 krajowych połączeń. Połączenia międzynarodowe obsługiwane są od listopada 2009 roku. Trasy te prowadzą do Australii, Nowej Kaledonii i Nowej Zelandii.
Linie lotnicze powstały w 1981 roku, po tym jak Vanuatu odzyskało niepodległość od Wielkiej Brytanii i Francji. Niezbędne było wsparcie ze strony Ansett Airlines więc zawarto pięcioletnie porozumienie, na mocy którego Ansett udostępniał flotę oraz wprawny personel. Poza tym Ansett przejmował 40% udziałów nowej linii a pozostała część znajdowała się w gestii rządu Vanuatu. Pierwszy lot Air Vanuatu, odbyty z wykorzystaniem maszyny McDonnell Douglas DC-9-31 należącej i obsługiwanej przez Ansett, wystartował z Sydney do Port Vila 5 września 1981 roku. W marcu 1986 porozumienie z Ansett dobiegło końca i linie zostały uziemione. W następnym roku linie przywrócono, jako własność rządu Vanuatu. Podpisano umowę komercyjną z Australian Airlines i odnowiono cotygodniową ofertę na trasie Sydney - Port Vila z wykorzystaniem Boeinga 727-200 wyczarterowanego od Australian Airlines. W późniejszych latach linie czarterowały kolejne maszyny od australijskiego partnera, także po tym jak został on przejęty przez Qantas w 1993 roku.
Air Vanuatu są nadal mocno związane z Qantas - korzystają z ich programu Qantas Frequent Flyer, mają porozumienia codesharing dla lotów z Australii, a także wysyłają do nich swoich pilotów na szkolenia. W marcu 1999 przewoźnik korzystał z maszyny linii Vanair, które również należały do rządu i oferowały cotygodniowe loty do Nouméa. W kwietniu 2001 Air Vanuatu w wyniku fuzji połączyły się z Vanair, jednak twór ten przetrwał jedynie pięć miesięcy. Pod koniec 2003 roku linie konkurowały na krajowych trasach a we wrześniu 2004 ponownie się połączyły.
W styczniu 2008 Air Vanuatu zamieniły maszynę Boeing 737-300 na nową Boeing 737-800. Flotę rozbudowano także w następnym roku dodając trzy samoloty Harbin Y-12 oraz nowy ATR 72-500.
Republika Vanuatu to państwo położone na 83 wyspach, z których 65 jest zamieszkanych. Wyspy tworzące ten kraj podzielone są na 6 prowincji - Malampa, Penama, Sanma, Shefa, Tafea, Torba. W ich obrębie linie oferują 28 krajowych połączeń. Połączenia międzynarodowe obsługiwane są od listopada 2009 roku. Trasy te prowadzą do Australii, Nowej Kaledonii i Nowej Zelandii.