Belavia Belarusian Airlines - bilety lotnicze
Rok utworzenia | 1996 |
Centrum lotnicze | Minsk International Airport |
Siedziba | Mińsk, Białoruś |
Program frequent-flyer | Belavia Leader |
Flota | Boeing 737-300, Boeing 737-500, Boeing 737-BBJ2, Challenger 850, Bombardier CRJ200, Tupolev Tu-154 |
Typ linii | linie regularne |
Belavia Belarusian Airlines
Republic Unitary Enterprise National Aircompany Belavia, działające jako Belavia Belarusian Airlines to narodowy przewoźnik Białorusi z siedzibą w Mińsku. Linie świadczą usługi na trasach łączących Europę z miastami Wspólnoty Niepodległych Państw, oraz kilkoma na Bliskim Wschodzie. Główną bazę lotniczą stanowi Minsk International Airport.
W listopadzie 1933 roku otwarto białoruski terminal w Mińsku. Po kilku latach uruchomiono pierwsze regularne połączenie na trasie Mińsk - Moskwa, a w roku 1940 oficjalnie powstała białoruska grupa lotnictwa cywilnego. W kolejnych dziesięcioleciach białoruska flota rozrastała się o sowieckie maszyny typu Tupolev. Linie lotnicze oficjalnie powstały w marcu 1996 roku w nawiązaniu do uchwały Rządu Białorusi dotyczącej odbudowy transportu lotniczego, w ramach której lokalny oddział Aeroflot upaństwowiono i przemianowano. Do roku 1998 uruchomiono regularne połączenia do Pekinu, Stambułu, Larnaki, Londynu, Pragi i Rzymu. Niebawem Belavia w wyniku fuzji połączyły się z Minsk Avia, zyskując tym samym kilka maszyn Antonov An-24, Antonov An-26 oraz Yakovlev Yak-40. Rok później podpisano pierwszą umowę code-share na trasie Mińsk-Warszawa-Mińsk z Polskimi Liniami LOT, co stało się zaczątkiem nowoczesnej współpracy z zagranicznymi partnerami.
W maju 2001 roku linie rozpoczęły obsługę regularnych połączeń Mińsk - Paryż korzystając z maszyn Tu154 i Tu134. Pierwsze umowy leasingowe dotyczące maszyn Boeing 737-500 podpisano pod koniec 2003 roku. W ciągu następnych 12 miesięcy Belavia zakupiły kolejnego Boeinga 737 a następnie do rozkładu wprowadzono połączenie do Hanoweru w Niemczech. W roku 2008 samoloty tych linii zawitały na lotnisku Shannon Airport w Irlandii.
Sowieckie maszyny Antonom i Tupolev stopniowo zamieniano na Bombardier CRJ 100, wykorzystywane na regionalnych trasach z Mińska.
Samoloty linii Belavia latają regularnie do Azji, Europy i Afryki, oraz oferują loty czarterowe do miejscowości wypoczynkowych a także typu VIP. Linie zatrudniają ponad 1000 osób. Ilość obsługiwanych pasażerów cały czas rośnie, a w 2009 roku była bliska 700,000. Ponadto rząd rozważa włączenie do Belavia regionalnego przewoźnika Gomelavia oraz operatora cargo Trans Avia Export.
Pasażerowie poza możliwością korzystania z programu frequent flyer Belavia Leader, mają podczas lotu do dyspozycji magazyn Horizons wydawany od 2003 roku, a od końca 2009 roku także nowy Belavia ON AIR.
W roku 2010 linie przystąpiły do europejskiego związku regionalnych linii lotniczych (ERAA) i już niebawem podpisano porozumienia z amerykańskimi liniami Delta, a później także z liniami z Tatarstanu. Siatka połączeń jest cały czas poszerzana. W drugiej połowie 2010 roku uruchomiono połączenie z Mińska do najstarszego resortu Gruzji - Batumi. Udostępniono też zakup e-biletów na loty do Stambułu, a pod koniec roku w rozkładzie pojawiło się cotygodniowe połączenie ze stolicą Turkmenistanu - Aszchabad.
W listopadzie 1933 roku otwarto białoruski terminal w Mińsku. Po kilku latach uruchomiono pierwsze regularne połączenie na trasie Mińsk - Moskwa, a w roku 1940 oficjalnie powstała białoruska grupa lotnictwa cywilnego. W kolejnych dziesięcioleciach białoruska flota rozrastała się o sowieckie maszyny typu Tupolev. Linie lotnicze oficjalnie powstały w marcu 1996 roku w nawiązaniu do uchwały Rządu Białorusi dotyczącej odbudowy transportu lotniczego, w ramach której lokalny oddział Aeroflot upaństwowiono i przemianowano. Do roku 1998 uruchomiono regularne połączenia do Pekinu, Stambułu, Larnaki, Londynu, Pragi i Rzymu. Niebawem Belavia w wyniku fuzji połączyły się z Minsk Avia, zyskując tym samym kilka maszyn Antonov An-24, Antonov An-26 oraz Yakovlev Yak-40. Rok później podpisano pierwszą umowę code-share na trasie Mińsk-Warszawa-Mińsk z Polskimi Liniami LOT, co stało się zaczątkiem nowoczesnej współpracy z zagranicznymi partnerami.
W maju 2001 roku linie rozpoczęły obsługę regularnych połączeń Mińsk - Paryż korzystając z maszyn Tu154 i Tu134. Pierwsze umowy leasingowe dotyczące maszyn Boeing 737-500 podpisano pod koniec 2003 roku. W ciągu następnych 12 miesięcy Belavia zakupiły kolejnego Boeinga 737 a następnie do rozkładu wprowadzono połączenie do Hanoweru w Niemczech. W roku 2008 samoloty tych linii zawitały na lotnisku Shannon Airport w Irlandii.
Sowieckie maszyny Antonom i Tupolev stopniowo zamieniano na Bombardier CRJ 100, wykorzystywane na regionalnych trasach z Mińska.
Samoloty linii Belavia latają regularnie do Azji, Europy i Afryki, oraz oferują loty czarterowe do miejscowości wypoczynkowych a także typu VIP. Linie zatrudniają ponad 1000 osób. Ilość obsługiwanych pasażerów cały czas rośnie, a w 2009 roku była bliska 700,000. Ponadto rząd rozważa włączenie do Belavia regionalnego przewoźnika Gomelavia oraz operatora cargo Trans Avia Export.
Pasażerowie poza możliwością korzystania z programu frequent flyer Belavia Leader, mają podczas lotu do dyspozycji magazyn Horizons wydawany od 2003 roku, a od końca 2009 roku także nowy Belavia ON AIR.
W roku 2010 linie przystąpiły do europejskiego związku regionalnych linii lotniczych (ERAA) i już niebawem podpisano porozumienia z amerykańskimi liniami Delta, a później także z liniami z Tatarstanu. Siatka połączeń jest cały czas poszerzana. W drugiej połowie 2010 roku uruchomiono połączenie z Mińska do najstarszego resortu Gruzji - Batumi. Udostępniono też zakup e-biletów na loty do Stambułu, a pod koniec roku w rozkładzie pojawiło się cotygodniowe połączenie ze stolicą Turkmenistanu - Aszchabad.