LAB Airlines - bilety lotnicze
Rok utworzenia | 1925 |
Centrum lotnicze | Viru Viru Int'l Airport |
Siedziba | Jorge Wilstermann Airport, Cochabamba, Boliwia |
Program frequent-flyer | Líder Club |
Flota | Boeing 727-200 |
Typ linii | linie regularne |
LAB Airlines
Lloyd Aereo Boliviano (LAB Airlines) były najważniejszymi narodowymi liniami lotniczymi Boliwii aż do 2007 roku, kiedy trudności finansowe zmusiły je do przerwania działalności. Następnie w roku 2009 LAB mogły wznowić działalność dzięki komercyjnej współpracy z Aerosur. Firma konserwująca samoloty linii znajduje się w boliwijskiej miejscowości Cochabamba. Przewoźnik świadczy usługi w zakresie lotów pasażerskich oraz cargo na terenie Boliwii oraz za granicą. Głównym portem lotniczym linii jest Jorge Wilstermann International Airport w Cochabamba. Na początku działalności zarząd firmy stacjonował w La Paz a biuro administracyjne znajdowało się w Cochabamba.
Linie lotnicze utworzył we wrześniu 1925 roku Guillermo Kyllman w Cochabamba. Początkowo pełna nazwa firmy brzmiała Lloyd Aéreo Boliviano S.A. i pochodziła od giełdy ubezpieczeń i reasekuracji Lloyds of London (choć firmy nie są ze sobą powiązane). Pierwsza maszyna linii - Junkers F-13, była prezentem od społeczności niemieckiej w Boliwii.
Lloyd Aéreo Boliviano rozpoczęły loty międzynarodowe w 1930 roku korzystając z samolotów używanych przez brazylijską linię Syndicato Condor, na trasach między Corumbá w Brazylii i Rio de Janeiro. Przewoźnik używał własnego samolotu na trasie z La Paz do Corumbá a Condor swojego z Corumbá do Rio de Janeiro, czyli maszyny spotykały się w Corumbá. Na tej bazie obie linie stworzyły umowę komercyjną. Wkrótce Lloyd Aéreo Boliviano zwiększyły ilość połączeń do Brazylii, a co za ty idzie również flotę. W roku 1932 linie podnajęły samoloty i personel dla rządu Boliwii podczas Wojny o Chaco z Paragwajem. Kolejnym krokiem było upaństwowienie linii w 1941 roku, a co za tym idzie rozwój, ekspansja, nowe samoloty i porty docelowe.
W roku 1957 przewoźnik zakupił pierwszą maszynę Lockheed L-188 Electra, dzięki której mógł wprowadzić bezprzystankowe loty międzynarodowe do czasu otrzymania pierwszych odrzutowców. Kiedy to nastąpiło siatkę połączeń poszerzono o Amerykę Środkową, USA i Hiszpanię.
W połowie lat 90-tych problemy ekonomiczne linii zadecydowały o ich prywatyzacji, w następstwie czego 50% spoczęło w rękach brazylijskich linii VASP. Szatę graficzną floty szybko dostosowano do tej stosowanej przez VASP i wprowadzono program Frequent Flyer. Mimo wszystko LAB nie uwolnił się od kłopotów finansowych i VASP w 2001 roku odsprzedały swoje udziały z powrotem boliwijskim inwestorom.
W marcu 2007 roku rząd zawiesił działalność firmy z uwagi na problemy finansowe. Poszukiwanie wsparcia ekonomicznego i właściwej restrukturyzacji trwało dalej. Pod koniec tego samego roku wystartowały loty czarterowe. W międzyczasie pracowano nad kondycją kolejnych czterech samolotów z zamiarem wznowienia lotów krajowych w 2008 roku. Udało się to z początkiem roku następnego wracając również do lotów międzynarodowych pod koniec tego samego roku. Od tego czasu rząd Boliwii ogłosił utworzenie nowej linii Boliviana de Aviacion, której celem będzie zastąpienie Lloyd Aéreo Boliviano. Niebawem linie połączono z Aerosur i wznowiono loty krajowe i międzynarodowe.
Linie lotnicze utworzył we wrześniu 1925 roku Guillermo Kyllman w Cochabamba. Początkowo pełna nazwa firmy brzmiała Lloyd Aéreo Boliviano S.A. i pochodziła od giełdy ubezpieczeń i reasekuracji Lloyds of London (choć firmy nie są ze sobą powiązane). Pierwsza maszyna linii - Junkers F-13, była prezentem od społeczności niemieckiej w Boliwii.
Lloyd Aéreo Boliviano rozpoczęły loty międzynarodowe w 1930 roku korzystając z samolotów używanych przez brazylijską linię Syndicato Condor, na trasach między Corumbá w Brazylii i Rio de Janeiro. Przewoźnik używał własnego samolotu na trasie z La Paz do Corumbá a Condor swojego z Corumbá do Rio de Janeiro, czyli maszyny spotykały się w Corumbá. Na tej bazie obie linie stworzyły umowę komercyjną. Wkrótce Lloyd Aéreo Boliviano zwiększyły ilość połączeń do Brazylii, a co za ty idzie również flotę. W roku 1932 linie podnajęły samoloty i personel dla rządu Boliwii podczas Wojny o Chaco z Paragwajem. Kolejnym krokiem było upaństwowienie linii w 1941 roku, a co za tym idzie rozwój, ekspansja, nowe samoloty i porty docelowe.
W roku 1957 przewoźnik zakupił pierwszą maszynę Lockheed L-188 Electra, dzięki której mógł wprowadzić bezprzystankowe loty międzynarodowe do czasu otrzymania pierwszych odrzutowców. Kiedy to nastąpiło siatkę połączeń poszerzono o Amerykę Środkową, USA i Hiszpanię.
W połowie lat 90-tych problemy ekonomiczne linii zadecydowały o ich prywatyzacji, w następstwie czego 50% spoczęło w rękach brazylijskich linii VASP. Szatę graficzną floty szybko dostosowano do tej stosowanej przez VASP i wprowadzono program Frequent Flyer. Mimo wszystko LAB nie uwolnił się od kłopotów finansowych i VASP w 2001 roku odsprzedały swoje udziały z powrotem boliwijskim inwestorom.
W marcu 2007 roku rząd zawiesił działalność firmy z uwagi na problemy finansowe. Poszukiwanie wsparcia ekonomicznego i właściwej restrukturyzacji trwało dalej. Pod koniec tego samego roku wystartowały loty czarterowe. W międzyczasie pracowano nad kondycją kolejnych czterech samolotów z zamiarem wznowienia lotów krajowych w 2008 roku. Udało się to z początkiem roku następnego wracając również do lotów międzynarodowych pod koniec tego samego roku. Od tego czasu rząd Boliwii ogłosił utworzenie nowej linii Boliviana de Aviacion, której celem będzie zastąpienie Lloyd Aéreo Boliviano. Niebawem linie połączono z Aerosur i wznowiono loty krajowe i międzynarodowe.