Tarom - bilety lotnicze

Rok utworzenia 1920 (CFRNA), 1954 (TAROM)
Centrum lotnicze Henri Coandă International Airport
Siedziba Henri Coandă International Airport, Otopeni, okręg Ilfov, Rumunia
Program frequent-flyer Flying Blue
Alianse SkyTeam
Flota Airbus A310-300, Airbus A318-111, ATR 42-500, ATR 72-500, Boeing 737-300, Boeing 737-700, Boeing 737-800
Typ linii linie regularne
Tarom
S.C. Compania Nationala de Transporturi Aeriene Române TAROM S.A., działająca jako TAROM Romanian Air Transport, to flagowy przewoźnik Rumunii. Nazwa TAROM jest skrótem od rumuńskiego: Transporturile Aeriene ROMâne (Romanian Air Transport). Główna siedziba linii znajduje się w środku Terminala Odlotów Międzynarodowych na lotnisku Henri Coandă International Airport (wcześniej znanego jako Otopeni Airport) w Otopeni w okręgu Ilfov, niedaleko Bukaresztu. Główną bazą lotniczą jest również port Henri Coandă International Airport.

Pierwsze narodowe linie lotnicze Rumunii powstały w 1920 roku pod nazwą CFRNA - (French-Romanian Company for Air Navigation). Przewoźnik wykorzystywał wtedy francuskie samoloty Potez 15, do transportu pasażerów i poczty między Paryżem a Bukaresztem, zahaczając o kilka miejscowości w Europie środkowej. W roku 1925 uruchomiono pierwsze połączenie regularne do rumuńskiego Galaţi. Kilka lat później nazwę zmieniono na SNNA - Serviciul Naţional de Navigaţie Aeriană (The National Air Navigation Service), by zrobić to ponownie w 1930 roku przyjmując nazwę LARES - Liniile Aeriene Române Exploatate de Stat (Romanian Air Line State Run). Po siedmiu latach w wyniku fuzji linie połączyły się ze swoim rywalem SARTA (Societatea Anonimă Română de Transporturi Aeriene).

Po II Wojnie Światowej sowieckie udziały zostały wykupione przez Rumunię i 18 września 1954 roku przyjęto aktualną do dziś nazwę TAROM (Transporturi Aeriene Române - Romanian Air Transport). Jeszcze przed 1960 rokiem linie latały na trasach do wielu miast w Europie. Kolejnym krokiem był pierwszy transatlantycki lot i uruchomienie regularnych połączeń do Nowego Jorku w 1974 roku.

Siatkę połączeń oraz flotę rozwijano, odchodząc od sowieckich maszyn. Trudny okres lat 90-tych sprawił, że TAROM podjął decyzję o skupieniu działalności na lotniskach w Bukareszcie - Henri Coandă International Airport i Cluj-Napoca International Airport, oraz wprowadzeniu bezpośrednich lotów międzynarodowych z Sibiu International Airport.

Program odnowy floty rozpoczął się w 2006 roku od zakupu czterech Airbusów A318, trzech Boeingów 737-800 oraz dwóch ATR 72-500, dzięki czemu przewoźnik dysponował 26 samolotami.

Od roku 2010 linie należą do aliansu SkyTeam i oferują udział w programie lojalnościowym Flying Blue (uprzednio był to Smart Miles).

Aktualnie linie obsługują regularne loty krajowe oraz międzynarodowe do 53 miejscowości w Europie, Afryce i na Bliskim Wschodzie. Flota 26 maszyn, czyni TAROM największą rumuńską linią lotniczą. Firma w 95% należy do rządu Rumunii (Ministerstwo Transportu). W roku 2009 linie przetransportowały ponad 1,7 miliona pasażerów a rok później sprzedano 2,2 biletów pasażerskich, co stanowi 24% wzrostu pod kątem ilości pasażerów.